Pages

Friday, March 11, 2011

Roti Canai untuk suamiku

Suami saya suka kan roti canai (saya pun suka)

Jadi kali ni saya cuba buat roti canai.
Pertama kali saya buat roti canai sendiri nih, memang mendebarkan!!!

Dulu, selalu tolong arwah nenek saya buat roti canai tapi saya tak pernah bancuh sendiri.
Kali ni, giliran saya pula. Resepi ni saya dapatkan dari internet, senang nak cari.
Tapi saya dah ubah sedikit resepinya mengikut citarasa suka hati

Ni resepi paling asas untuk buat roti canai agaknye. macam² resepi boleh dicari

  • 500 gm tepung gandum
  • *250 gm air
  • *1 biji telur gred A
  • *3 sudu teh susu pekat manis
  • *1 sudu teh garam
  • *1 sudu teh marjerin
resepi ni asal saya ambil dari sini, boleh rujuk kalau nak buat

ni lah hasilnya, saya bentuk² kan dapt 16 ketul doh menjadi 16 keping roti canai.
malam ni jek dah abes 6 keping. 10 lagi masuk freezer, jadik frozen food. esok pagi buleh buat sarapan bersama kari ikan tongkol. nyyummmm..


















adunan doh yang dah tak melekat kat tepi besen


















dibentuk², salut ngan marjerin pastu rehatkan


















sudah canai (aksi mencanai adalah 18SG, tidak dapat ditunjukkan hahaha)


















kasik naik atas kuali


















5 keping per peket, masuk freezer, sudah jadi instant frozen food

2 comments:

  1. wahhh...sdh m'jadi roti canai puan wardah.org nyer roti lagi yg xtry ni.hujan lebat so lum sempat nak kluar beli barang hehehe

    ReplyDelete
  2. iye.. sudah jadik, 3 kali makan saje sudah abes. tapi ingat nak upgrade sket lah. penambahbaikan

    ReplyDelete